Stäng
blog-header
mars 21, 2016
Kawa Zolfagary, bloggare
Oculus är en av de nya 3d-headsets som lanseras. Foto: Eric Risberg/AP

Inte ens i virtual reality går kvinnor trygga

Rubriken låter som att jag rest tillbaka till 1990-talets början men faktum är att virtual reality, det vill säga digitala världar i tre dimensioner, kommer att slå igenom stort de närmsta åren.

Flera stora företag har eller kommer lansera olika apparater som låter dig uppleva spel och annat i 3D på ett sätt som inte funnits tillgängligt tidigare. Den nya teknologin för dock inte bara med sig positiva saker, redan nu varnas det för att tekniken kommer utnyttjas felaktigt. Spelskaparen Patrick Harris höll en presentation nyligen på GDC (Game Developers Conference) där han varnade för att virtual reality kan utnyttjas för att trakassera människor på ett väldigt obehagligt sätt, något som han sen demonstrerade på en kvinna.

Det är positivt att spelvärlden tar kränkningar online på mer allvar nu. Särskilt bra är det om de aktivt motarbetar den sexism som riktas mot kvinnor, för den finns tyvärr på alltför många platser inom industrin och kulturen kring spel. Under GDC anordnade Microsoft en fest där man hade hyrt in lättklädda kvinnor som underhållning, ironiskt nog samma dag som Microsofts årliga lunch för kvinnor inom spelvärlden. Chefen för Microsofts Xbox bad omedelbart om ursäkt på ett väldigt genuint sätt, bland annat genom att säga:

”It has come to my attention that at Xbox-hosted events at GDC this past week, we represented Xbox and Microsoft in a way that was absolutely not consistent or aligned to our values. That was unequivocally wrong and will not be tolerated.”

Men tillbaka till virtual reality och Harris presentation om trakasserier. Det är väldigt glädjande att det finns personer som försöker lösa problem med kränkningar innan plattformarna lanseras. Ifall man sätter in skydd och verktyg från början så blir det lättare att hantera kränkningar och trakasserier när de uppstår. Harris menar dessutom att just virtual reality-aspekten gör kränkningarna oerhört mycket värre. Tidigare har trakasserier varit begränsade till textform i meddelanden och chatt, men nu blir det en nästintill fysisk upplevelse.

Harris demonstrerade hur obehagligt det kunde bli genom att spela med en helt ovetande och oförberadd kvinna. I den virtuella världen så tafsade han på henne och gjorde obscena gester med fallosformade objekt. Allting visades på storskärm för publiken. Efteråt bad Harris om ursäkt för vad han utsatt henne för. Kvinnan beskrev själv det hela som en ”skadlig upplevelse”.

När jag först läste om presentationen så kände jag glädje och hopp, äntligen togs kränkningar och sexism inom spelvärlden på allvar. Men efter att ha läst om vad Harris gjorde mot den oförberedda kvinnan så kan jag inte låta bli att känna att vi har en ruskigt lång väg kvar. Fanns det verkligen inget bättre sätt att demonstrera hur utsatta kvinnor är och hur vidriga trakasserier de får vara med om än att live utsätta en kvinna för det? Det känns inte bara ogenomtänkt utan också oansvarigt.

Patrick Harris ville demonstrera att det behövs skydd mot kränkningar i den virtuella världen, han lyckades inte bara med det utan han visade också hur det fortfarande saknas trygghet för kvinnor i den riktiga världen.

Om bloggen

Kawa Zolfagary är frilansskribent, författare och pressekreterare och skriver om samhällets stora konflikter på ett sätt alla kan förstå.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler