Stäng
blog-header
januari 14, 2018
Kawa Zolfagary, bloggare
Foto: Playerunknowns battlegrounds

Det okända spelmissbruket

När vi pratar om datorspel och spelmissbruk i samma mening så handlar det oftast om att unga människor antas lägga för mycket tid på att sitta framför spel. Det finns dock en annan form av spelmissbruk som blir allt vanligare inom datorspelsvärlden, och som många företag girigt utnyttjar.

Det är den gamla formen av spelmissbruk, att ha problem till följd av att spela om pengar. Ett missbruk som kryper längre ner i åldrarna.

En nyutgiven rapport från brittiska spelkommissionen (UK Gambling Commission Young People and gambling 2017 PDF) visar att till och med barn i 11-års åldern har spelat om pengar genom datorspel. Cirka 11 procent av alla unga mellan 11 och 16 år har spelat om pengar, antingen genom datorspel eller mobilappar. Denna typ av spel handlar inte främst om casinospel och nätpoker, utan om något helt annat. Det handlar om ”betting” på föremål i spelens interna ekonomi samt mikrotransaktioner.

Så kallad ”skin betting” är en av de största bovarna när det kommer till att agera inkörsport för unga in i spel om pengar. I spel som ”Counter-strike: Global Offensive” kan du vinna kosmetiska föremål som inte påverkar spelets gång, men som ändrar hur dina vapen i spelet ser ut. Några av dessa föremål är väldigt eftersökta och kan säljas dyrt. På olicensierade hemsidor kan vem som helst, oavsett ålder, satsa riktiga pengar för att försöka vinna dessa eftersökta föremål. Man kan också sätta upp egna föremål för försäljning på olika digitala marknader.

Mikrotransaktionerna fungerar lite annorlunda. Du har säkert stött på dem själv ifall du provat något mobilspel, där den vanligaste formen av mikrotransaktion är en engångskostnad på några dollar eller euro för att slippa annonser eller ge dig vissa fördelar i spelet. Med hjälp av psykologiska modeller vallar man in spelaren mot köpet så att de till slut ska känna att de måste betala för att komma vidare. För många är det svårt att hålla sig borta från att köpa, särskilt yngre som är mer lättpåverkade och inte inser konsekvenserna av sitt agerande. I slutet av 2017 vittnade en 19-åring om att han i åldern 16-19 spenderat över 13 500 dollar på köp i spel. Det var ett spelmissbruk som han nu sökt vård för.

Spel som är gratis att börja spela förlitar sig ofta på mikrotransaktioner för att göra en vinst. Skaparna bakom spelet ”Clicker Heroes” gick nyligen ut och berättade att uppföljaren till deras succéspel inte kommer att vara gratis, helt enkelt för att de etiskt inte kunde ställa sig bakom den modellen. De menar att det helt enkelt fungerar för bra, det är för lätt att få folk att betala. Särskilt en grupp personer de kallar för ”valar” inom spelbranschen. Det är människor som står för de största inköpen. Utvecklarna bakom Clicker Heroes beskriver det själva såhär:

In Clicker Heroes 1, we never tried to abuse players with our real-money shop, and for the most part we designed it without the shop in mind so that you never have to purchase rubies to progress. Despite this, we found that some number of players spent many thousands of dollars on rubies. I can only hope that these people could afford it, and that they were doing it to support us, and not to feed an addiction. But I strongly suspect that this is not the case,”

”We made a lot of money from these players who spent thousands. They are known to the industry as ‘Whales’. Great. If you’re rich, please be my guest. But we don’t want this kind of money if it came from anyone who regrets their decision, if it made their lives significantly worse as a result.”

Det finns de som försöker ta problemet på allvar, särskilt då det är väldigt unga människor som påverkas och utnyttjas. En amerikansk lagstiftare i delstaten Hawaii försöker förbjuda minderåriga från att betala för mikrotransaktioner helt och hållet. Andra vill se mer forskning på ämnet för att kunna förstå likheterna, och olikheterna, mellan denna nya typ av spelmissbruk och de mer traditionella casinoliknande formerna. Vissa studier visar till exempel att ju mer unga är engagerade i datorspel desto mindre benägna är de att spela hasardspel om pengar. Samtidigt lanserade det absolut mest populära spelet i världen, Playerunknowns Battlegrounds, precis ut ett system liknande det som finns i CS:Go.

Från och med den 1 januari i år ändrades lagen så att det ställs det krav på kommuner och landsting i Sverige att förebygga spelproblem. I den lagändringen krävs det specifikt av kommunerna att de aktivt motverkar att just barn och unga spelar om pengar.

Jag tror inte att det är tillräckligt att ansvaret läggs helt på det offentliga. Den privata sfären, de som tillverkar spelen och apparna, måste ta sitt ansvar. Företagen måste helt enkelt sluta spela om människors liv.

Om bloggen

Kawa Zolfagary är frilansskribent, författare och kommunikatör och skriver om samhällets stora konflikter på ett sätt alla kan förstå.

Sök på Politism.se