Stäng
blog-header
november 16, 2017
Kawa Zolfagary, bloggare
Bild från Heetch huvudkontor i Frankrike. Foto: AP Photo/Jacques Brinon

Det är inte ”delningsekonomi” – det är svarttaxi

Förra året fick Uber Pop lägga ner sin svarttaxiverksamhet i Sverige då den så uppenbart bröt mot lagen.

I dess frånvaro har en ny tjänst vid namn Heetch vuxit fram. Genom medvetet diffus beskrivning av sin verksamhet och råd till förare om hur man bäst undviker polisens uppmärksamhet hoppas de dumpa taxibranschens redan låga löner. DN rapporterar:

”Drygt 300 förare är anslutna till appen. Förarna behöver ingen taxilegitimation och kör med sina privata bilar.
[…]
– Det är ren och skär organiserad svarttaxiverksamhet. Punkt, säger trafikpolis Anders Thonfors till DN.”

Företag som Heetch rider på myten om den så kallade ”delningsekonomin”, ett namn som ska föra tankarna till ett delat ansvar och med det en delad inkomst. Vad det i verkligheten innebär är att personer som använder sig av appen gör allt arbete, använder egna bilar och dessutom står för alla risker medan företaget som tillhandahåller appen lutar sig tillbaka och tar en del av vinsten.

En Heetch-användare dömdes nyligen till böter på 8 000 kronor, en smäll personen får ta helt själv. Heetch själva kan fortsätta bedriva sin verksamhet som vanligt. De är väl medvetna om att de gör något som rimmar illa med lagstiftningen, det märks tydligt i hur de uppmanar passagerarna att sätta sig i förarsätet så att de inte väcker polisens misstänksamhet:

”I ett mejl till nyregistrerade användare uppmanar Heetch resenärerna att sitta i framsätet, med motiveringen att ‘då får du oftast bestämma musiken i bilen!’ När passageraren beställer en bil står det: ‘Psst, det är roligare att sitta fram.'”

Utöver att Heetch och annan svarttaxi saboterar den redan utsatta taxibranschens villkor och löner finns det också en annan aspekt som borde avskräcka från att använda tjänsten. Vem som helst kan sätta sig i en bil och köra folk via Heetch, det kräver ingen kontroll, inget taxikörkort och eftersom företaget inte tekniskt sett har anställda så har de heller inget ansvar.

Det innebär försämrad trygghet för den som nyttjar tjänsten. Det finns såklart inga garantier att man inte råkar illa ut när man åker med de etablerade företagen, helst de med kollektivavtal. Men utan kontroll av förare och utan att företaget behöver ta ansvar för eventuella brott ökar risken att bli utsatt.

Kort och gott, gå inte på bluffen.

De enda som tjänar på den så kallade ”delningsekonomin” när den ser ut såhär är företagen – som kan kamma hem hela vinsten och inget av ansvaret.

Om bloggen

Kawa Zolfagary är frilansskribent, författare och kommunikatör och skriver om samhällets stora konflikter på ett sätt alla kan förstå.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se