Stäng
blog-header
oktober 7, 2015
Nikita Feiz, Bloggare
Foto: Faksimil / Åhléns

Uppfriskande att reklamen kommer närmare verkligheten

Flera stora modekedjor som H&M och Åhléns har de senaste veckorna gått ut med bilder från sina nya höstkollektioner. Där har de bland annat visat kvinnor klädda i slöja eller så kallad hijab. Reaktionerna har varit blandade. Det har rått delade meningar om huruvida kampanjbilderna innebär normalisering av kvinnoförtryck eller inte.

Det börjar bli förlegat och ganska trist att använda stereotyper i reklam som ger en falsk bild av verkligheten, som att alla kvinnor skulle vara samma storlek, ha samma hudton eller utseende när samhället ser helt annorlunda ut.

Sverige är inget homogent land. Likt de flesta länder i vår globaliserade värld lever människor från olika kulturer, traditioner, religioner och nationaliteter sida vid sida, det är vackert och borde återspeglas i omgivningen.

Det är självklart inte acceptabelt när kvinnor tvingas till en viss klädsel eller utstyrsel, det är ett tvång som bör betecknas som kvinnoförtryck. Men att vilja hindra en kvinna som frivilligt vill klä sig i hijab är lika oacceptabelt  och kan inte ses som annat än islamofobi. En kvinna måste ha rätten att själv bestämma över sig själv, sitt liv och sin klädsel.

Att använda religion som politiskt maktmedel för att styra människor – i synnerhet kvinnor – som görs i exempelvis Saudiarabien eller Iran är förkastligt. Men att dra alla världens muslimer över samma kam och tro att alla kvinnor som bär slöja saknar egen beslutanderätt är ignorant och okunnigt.

Reklambilder som visar kvinnor som bär hijab, har mörkare hudton eller som väger mer än ”size zero” visar mångfalden som finns i samhället och så länge kommersiella budskap möter oss ute på stan är det viktigt. Det leder till att fler känner sig inkluderade i samhället. De leder till att fler slipper må dåligt för att de inte tillhör den stenhårda norm och det trånga ideal som reklamen målar upp. Därför är det uppfriskande att se modekedjor som vågar återspegla den mångfald som utgör verkligheten.

Om bloggen

Det är vi som är Genusfolket. Sidan lanserades hösten 2012 med Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Kawa Zolfagary. Efter någon månad lyckades vi rekrytera My Vingren till redaktionen. Sakta men säkert växte läsarskaran. En större sida kräver också fler som kan bidra, så vi rekryterade Nikita Feiz och Judith Kiros. I augusti 2013 blev Genusfolket en del av Politism. Hösten 2014 tillkom skribenterna Tanvir Mansur och Julia Cagan. I dag skriver Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Tanvir Mansur för Genusfolket.

  • Gustav Almestad
  • Hanna Gustafsson
  • Nikita Feiz
  • Tanvir Mansur

Sök på Politism.se