Stäng
blog-header
maj 12, 2015
Gustav Almestad, bloggare
Lars Bergqvist, Byggcheferna, och Johan Lindholm, Byggnads. Foto: Byggnads

Storstädning i byggbranschen

Med kampanjen Stoppa machokulturen ska byggbranschen bli mer jämställd.

Det är glädjande att fackförbundet Byggnads och branschföreningen Byggcheferna tillsammans står bakom kampanjen, som lanserats denna vecka med annonser och en debattartikel i dagens SvD. Med fackförbundet som avsändare kan det i stället för uppfostran av arbetare bli till ett gemensamt projekt för medlemmarna, samtidigt som arbetsgivarsidans deltagande visar att man är medveten om att det också är varje företags ansvar att hantera en så betydande arbetsmiljöfråga som ojämställdheten är. En undersökning av läget som finns på kampanjens sajt tyder nämligen på att såväl kvinnor som män lämnar branschen på grund av klimatet, och att hälften av de tillfrågade hör sexistiskt eller könsdiskriminerande språk varje vecka.

Samarbetet ger förstås också upphov till vissa inslag av rent säljsnack mot företagen, exempelvis att kompetens går förlorad om kvinnor skyr vissa arbeten, vilket ju kan vara helt sant men aldrig får bli det främsta skälet till att dålig arbetsmiljö ska stävjas. Det finns också en del frågetecken kring hur kampanjen utåt har utformats, då affischerna och annonserna använder sig av ett satiriskt tilltal som nog inte är helt lätt att förstå.

Snajdare på reklambyrån är givetvis glada i att få till lite edge i annonsen, men för en genomsnittlig mottagare som går förbi en reklampelare lite snabbt är det nog inte säkert att sarkasmen framgår vid påståendet att kvinnor behövs … för att fixa städningen.

Det är en svår konst att skapa eftertanke genom omvägen arga reaktioner, och lika svårt att hitta ett satiriskt tilltal som vem som helst kan känna igen. Det går faktiskt att vara rolig i sin opinionsbildning utan att riskera hela budskapet. PR är dock inte viktigast.

Förhoppningsvis är det interna arbetet av stadigare virke, för det är genom de reella arbetsvillkoren som man kan städa ordentligt. Inte minst har branschen tidigare haft problem med säkerheten, vilket är värt att ta upp i sammanhanget. För machokultur kan lika gärna komma av nöd när kraven blir för höga, inte bara från privata attityder.

Det återstår helt enkelt att se om det blir mer än PR och charmkurs av allt.

Om bloggen

Det är vi som är Genusfolket. Sidan lanserades hösten 2012 med Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Kawa Zolfagary. Efter någon månad lyckades vi rekrytera My Vingren till redaktionen. Sakta men säkert växte läsarskaran. En större sida kräver också fler som kan bidra, så vi rekryterade Nikita Feiz och Judith Kiros. I augusti 2013 blev Genusfolket en del av Politism. Hösten 2014 tillkom skribenterna Tanvir Mansur och Julia Cagan. I dag skriver Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Tanvir Mansur för Genusfolket.

  • Gustav Almestad
  • Hanna Gustafsson
  • Nikita Feiz
  • Tanvir Mansur

Sök på Politism.se