Stäng
blog-header
september 9, 2013
Hanna Gustafsson, bloggare
Foto: Ian Mutto/Flickr

Nederlag för könsrollsivrarna, seger för mänskligheten

Häromdagen meddelade brittiska avdelningen av Toys R US att man kommer sluta explicit marknadsföra leksaker till ett kön. Detta beslut skedde efter ett möte med organisationen Let Toys Be Toys i fredags. Den långsiktiga konsekvensen blir att Toys R US slutar kalla leksaker för pojk-eller flickleksak samt att de i framtiden kommer ha bilder där både pojkar och flickor som leker med samma leksaker.

Att detta sker först år 2013, och dessutom till sura protester om ”politisk korrekthet” som har gått för långt, är så bisarrt att man knappt kan fatta att detta är det samhälle vi skapat.

BR Leksaker är ett annat företag som fått kritik för bristande genusperspektiv. Bland annat har de fått kritik för att deras leksakskataloger varit könsstereotypt utformade och förra året fälldes en av deras reklamfilmer för könsdiskriminering. Precis som Toys R US tog BR åt sig av kritiken och förra året gav de ut en julkatalog där man bland annat kunde se pojkar leka med dockor och flickor leka spioner.

Detta fick – bland många andra – författaren och mansrättsrörelsens guru Christina Hoff Sommers att börja hyperventilera. Att barn ska uppmuntras att gå emot sin könsroll och tillåtas leka med olika leksaker är nämligen inte något som uppskattas av alla.

Lego är ett företag som valt att satsa på marknadsföring till pojkar. Vi kommer alla ihåg den 13-åriga pojken som skrev brev till jämställdhetsministern för att Legos medlemstidning nästan enbart hade pojkar på bild. ”Alla serier saknar nästan helt kvinnliga karaktärer. Reklam innehåller bara pojkar eller en familj där en blyg eller chockad flicka står i bakgrunden och en pojke som ser modig ut står längst fram,” skrev han. I svaret han fick förklarade den ansvarige för svenska utgivningen att vilka karaktärer som är med i serierna hänger samman med vilka produkter Lego utvecklar.

När Lego till slut märkte att deras hårda marknadsföring inte nådde ut till målgruppen flickor, satte de sig ned och kläckte idén om ett nytt lego som de marknadsförde för att ”fånga flickors intressen” dvs skönhet, inredning och rollspel. Och rosa. ”Tjejlegots” figurer var också smalare i sin kroppsform.

En aspekt av problemet med könsstereotypa leksaker är inte bara att de marknadsförs till ett av könen, utan även att de barn som gärna leker med leksaker som kodats till det motsatta könet inte bara anses bryta med en könsroll, de anses bryta med sitt kön. Det är benämningen ”flickleksak” och ”pojkleksak” i sig som är problemet, precis som när vi kallar barn för ”pojkflicka” och ”flickpojke.”

Hur ”gör man kön” med hjälp av leksaker?

Tja, man kan hårdanvända färger – rosa och lila för flickor, svart och blått för pojkar – eller så kan man paketera leksakerna så att enbart saker associerade med ett kön finns i ena och enbart saker associerade finns i det andra samt konsekvent använda bilder där det ena könet enbart leker med det ena och det andra med det andra.

Sen finns förstås också Alternativ Nummer 3: Säg det rakt ut.

Girl Giftset (lekmer.se)
Beskrivning: Girl Peg Gift Set består av tre gulliga pegleksaker – designade speciellt för den lilla flickan! Paketerat i en fin låda med handtag som passar sig perfekt som presentförpackning. Innehåller en skallra i form av en diamantring, ett mjukt armband som barnet kan bita i och en söt väska som fungerar som både skallra och spegel. Ålder 0-2 år. OBS. Lekmer meddelar att ovanstående beskrivning ändrats till en könsneutral sådan. Lekmer förespråkar inte könsindelad marknadsföring. Texten var en direktöversättning och de har åtgärdat misstaget. Bra agerat Lekmer!

Fun To Fix It Gift Set (lekmer.se)
Beskrivning: Detta Fun To Fix Giftset från Fisher Price håller garanterat den lilla pojken sysselsatt! Består av tre leksaker som alla har bitvänliga egenskaper som är praktiska när barnet börjar få tänder. Innehåller en skallra i form av en hammare, en skallra i form av såg med spegel på samt två skiftnycklar. OBS. Lekmer meddelar att ovanstående beskrivning ändrats till en könsneutral sådan. Lekmer förespråkar inte könsindelad marknadsföring. Texten var en direktöversättning och de har åtgärdat misstaget. Bra agerat Lekmer!

Nu finns det den kategorin människor som anser att könsstereotypa leksaker inte är ett problem eftersom det inte finns något som fysiskt hindrar föräldrar att köpa, säg, ett Girl Gift Set till sina pojkar. Låt oss kalla dessa personer Så Naiva Att Man Vill Gråta-kategorin. Bara någon med ganska begränsad kontakt med verkligheten kan nog tro att barn inte påverkas av normer bara för att ingen handgripligen hindrar dem från att köpa vissa leksaker. Antifeminister får gärna fortsätta ingå i denna kategori om de nu vill, men vi andra kan väl i alla fall försöka föra en diskussion förankrad i verkligheten?

Sen finns det den kategorin som anser att könsstereotypa leksaker är OK för deras barn har minsann aldrig påverkats att välja en viss leksak och ändå väljer deras pojke alltid bara pojkleksaker, tänk hur det slumpar sig. Även om det finns mycket forskning som visar att barn tidigt påverkas av sociala förväntningar, så blir vissa vuxna fortfarande arga över minsta antydan att de själva har varit med och påverkat sina småttingar i någon viss riktning. Detta upplevs som så förolämpande att de hellre slår fast att när deras pojke häromdagen slängde barbien i golvet med ett ”den är för tjejer” så kom denna insikt enbart inifrån honom själv.

Och slutligen har vi oss, vi som anser att man som förälder kan tycka hur mycket man vill att ”för mig är det helt ok att min son leker med tjejleksaker” men problemet är att du vet vad som räknas som ”tjejleksak”. Även om du personligen aldrig skulle slita dockan ur din sons händer, så finns samhällets förväntningar ändå där. Vi som anser att allt detta innebär att man också lite mer aktivt måste försöka motarbeta att barn tvingas in i en könsroll, om man vill att de verkligen ska vara fria i sin utveckling och i sina val av leksaker.

Sammanfattningsvis kan man alltså reagera på olika sätt på könsstereotypa leksaker:

Man kan anse att det inte finns något problem, att företag har rätt att marknadsföra signa leksaker som de vill, att pojkar och flickor ändå är såpass olika i huvudena från dag ett att det inte skadar att utveckla olika leksaker för dem, samt att varje försök att ifrågasätta det här är att ”låta genusproffsen bestämma”.

Eller så kan man ta ett steg tillbaka, titta på den värld vi skapat där vuxna människor blir förvirrade om ingen talar om för dem vilket kön en leksak har och leksaksföretagen utan protester får begränsa våra barns möjlighet att göra fria val för att öka sin egen försäljningsstatistik, och tänka ”Vad är det vi håller på med?

Om bloggen

Det är vi som är Genusfolket. Sidan lanserades hösten 2012 med Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Kawa Zolfagary. Efter någon månad lyckades vi rekrytera My Vingren till redaktionen. Sakta men säkert växte läsarskaran. En större sida kräver också fler som kan bidra, så vi rekryterade Nikita Feiz och Judith Kiros. I augusti 2013 blev Genusfolket en del av Politism. Hösten 2014 tillkom skribenterna Tanvir Mansur och Julia Cagan. I dag skriver Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Tanvir Mansur för Genusfolket.

  • Gustav Almestad
  • Hanna Gustafsson
  • Nikita Feiz
  • Tanvir Mansur

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se