Stäng
blog-header
maj 16, 2013
Gustav Almestad, bloggare

American Apparel och konstnärligt naket

American Apparel verkar köra samma marknadsföringsmodell som Ryan Air: att använda medvetet spekulativ sexistreklam och bara vänta på att det ska bli folkstorm. All publicitet är bra publicitet! Det må vara kortsiktigt sant, precis som det troligen är sant att företaget inte är bättre än de flesta andra när det gäller könsstereotyp reklam. Det gör det inte mindre rätt att reagera med avsky, och så har även varit fallet i veckan, då bloggen En blommig tekopp uppmärksammade några synnerligen provocerande bilder på American Apparels unisexkläder. Män i kläderna var i övrigt påklädda, kvinnor i kläderna var i övrigt avklädda.

Företagets svar på kritiken har även kommit enligt formulär 1A: ”Det var konst!” I ett mejl till Resumé förklarar marknadschefen Ryan Holiday:

”I det här fallet är den faktiska produktbilden för unisexplagget lika påklädd för kvinnor som för män […] Dessvärre har vissa bloggare förväxlat produktbilderna med de konstnärliga modefotografierna, vilket har resulterat i den här kontroversen.”

Sånt skitsnack! Förväxling är dessutom ta i, dels för att alla bilderna per definition är produktbilder, dels för att samtliga också listas i en och samma meny på respektive produktsida, utan någon uppgift om att det skulle vara olika sorter.

uni1-600x534

Men framför allt handlar ju denna ”kontrovers” om att män och kvinnor representeras så olika med samma unisexplagg, oavsett om det är konst eller por … förlåt, produktbilder.

Mycket riktigt ger en jämförelse mellan endast ”konstbilderna” på produktsidorna exakt samma resultat som kritiken gjort gällande: kvinnokroppar får agera naturens konstverk ihop med unisexkläderna, men inte en bar mansröv så långt ögat når. Dessutom är bilderna med dessa konstanspråk överhuvudtaget betydligt fler bland kvinnornas representationer av unisexkläderna, och mansbilderna består oftast av att rekvisita tillkommer – eller en halvnaken kvinna! Hos American Apparel platsar män själva helt enkelt inte i konsten.

uni2

Konst med män. Klicka bilderna för större.

Hoodie för kvinnor. Faksimil från American Apparel.

Konst med kvinnor.

Man undrar vad American Apparel har emot manskroppen? Mot mäns vilja att visa oss utmanande, frisläppta och sexiga? Är det bara kvinnor som förvandlas till sköna objekt av deras unisexkläder? Är icke manskroppen konst eller porr nog för företaget? Det är i alla fall större chans att en man på bild visar en förövares mördarblick än lite hud.

Jodå, jag överdriver lite nu, men nog är att skildras som farlig, förövare eller ful inte heller så kul.

Konst med kvinnor (inklippt är tre översta "slideshows" med plagget). Faksimil från  Americal Apparel.

Konst med kvinnor. Inklippt är tre översta ”slideshows” (av mängder likadana) med kvinnor i plagget.

Konst med män ... och en avklädd kvinna?

Konst med män … och en avklädd kvinna? Inklippt samtliga slideshows med män i plagget.

Snygg bör visst även reklamens man vara, men aldrig på samma sätt objektifierad. Män visar främst kläder, kvinnor får visa sig själva. Fantasin som spelas upp i unisexkläderna är han som fått ragg, och hon som efteråt går klädd i hans kläder. Ja, noterade ni att bara kvinnoversionens rubriker alls skrivs med ”unisex”? Heteromannen är som vanligt utgångsperspektivet, hon tar hans men inte tvärtom, och han är den tänkta betraktaren som i slutändan ska behagas. Även om kvinnor shoppar åt sig själva är tilltalet riktat mot den tänkta heteromannen, och målet med bådas kläder i American Apparels version är att hon ska ta av sig sina. I den sista bilden på mansversionen ovan ser du dem båda två, lyckade och snygga, med uppdraget slutfört. Hon blev konst åt honom.

American Apparel är inte ensamma, utan en del av en klassisk tradition med samma skit i både reklam och konst. Ett ständigt skapande av kvinnokroppen som konstnärligt skön och till för alla andra. Nakna kvinnorövar framför mansditon är mer populära i såväl konstmuseum som på bokomslag, eller bland mordoffer i deckarfilmer. Det behöver inte vara något fel på enskilda bilder, problemet är att det är samma sak varje gång. Ett generellt mönster, med sina få undantag såväl som provocerande extremer, medvetna sådana eller ej. Även om American Apparel frossar i uppmärksamheten och skrattar sig hela vägen till banken bör det fortsätta uppmärksammas.

– – –

Alla bilder är faksimil från American Apparels webbshop.

Om bloggen

Det är vi som är Genusfolket. Sidan lanserades hösten 2012 med Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Kawa Zolfagary. Efter någon månad lyckades vi rekrytera My Vingren till redaktionen. Sakta men säkert växte läsarskaran. En större sida kräver också fler som kan bidra, så vi rekryterade Nikita Feiz och Judith Kiros. I augusti 2013 blev Genusfolket en del av Politism. Hösten 2014 tillkom skribenterna Tanvir Mansur och Julia Cagan. I dag skriver Gustav Almestad, Hanna Gustafsson, Nikita Feiz, Tanvir Mansur och Julia Cagan för Genusfolket.

  • Gustav Almestad
  • Hanna Gustafsson
  • Nikita Feiz
  • Julia Cagan
  • Tanvir Mansur

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler