Stäng
blog-header
februari 11, 2016
Hanna Gustafsson, bloggare
Foto: Svenskt Pressfoto

Den manliga blicken på 140 tecken

Hollywoodproducenten Ross Putman skapar just nu stor uppmärksamhet på twitter kring hur kvinnliga karaktärer introduceras i filmmanus. På twitterkontot @femscriptintros lägger han upp den första meningen som introducerar en kvinnlig karaktär i olika filmmanus han läst.

Det enda han ändrar är att kvinnans namn är JANE i alla introduktioner, annars är meningarna helt autentiska.

Några exempel:

Kontot visar på ett briljant och mycket roligt sätt upp hur manliga manusförfattare/regissörer ser på kvinnor och hur den manliga blicken fungerar.

Är detta viktigt att belysa? Varför?

För att det är en del av ett mönster. För att film inte skapas i någon neutral bubbla någonstans, opåverkad av den kultur den befinner sig i. För att statistik visar att filmer med kvinnlig regissör och/eller manusförfattare spelar roll för andelen kvinnliga karaktärer och för hur de framställs. Filmer med enbart manliga regissörer och manusförfattare hade 4 procent kvinnor som protagonister och 87 procent män.

Av de 250 största filmerna i USA 2014 hade bara 7 procent en kvinnlig regissör.

Undersökningar gjorda av USC Annenberg School of Communication and Journalism på 700 filmer och 30 835 karaktärer visar att ca 30 procent av kvinnliga filmkaraktärer syns avklädda eller i sexiga kläder. För män ligger samma siffra mellan 5-10 procent. Japp.malegazeDen årliga statistik som Geena Davis Institute tar fram varje år visar också att vara kvinna på film skiljer sig markant från att vara man på film. Av de 100 bäst säljande biofilmerna på den amerikanska marknaden är 12 procent av alla identifierbara huvudroller på film kvinnor.  Av alla karaktärer med någon replik överhuvudtaget är 30 procent kvinnor.

30 procent.

Undersökningen visar också att kvinnliga karaktärer är märkbart yngre än sina manliga motsvarigheter. Mer än hälften av de manliga karaktärerna (53 procent) är över 40 år men bara 30 procent av de kvinnliga karaktärerna. Antal kvinnor minskar drastiskt mellan ålderskategorin 30-årsåldern och ålderskategorin 40-årsåldern. Antal män ökar mellan samma kategorier.

61 procent av de manliga karaktärer identifieras genom sitt jobb (doktor, chef, osv) men bara 34 procent av de kvinnliga. 82 procent av politiska ledare på film är män, 81 procent av akademiska/intellektuella ledare är män.

Ovanpå det visar undersökning att 73 procent av alla talroller i bästsäljande filmer mellan 2007-2014 är vita.

Så grattis medelålders vita män!

Du syns mest av alla på filmduken, där du mer än någon annan grupp också spelar huvudrollen. Du syns mycket mer sällan i sexiga kläder eller inga kläder än dina kvinnliga motspelare. Detta gäller även när dina kvinnliga motspelare är i åldersgruppen 13-20 år. Bara genom att vara av manligt kön beskrivs du dessutom mycket oftare utifrån den arbetsroll du har än din kvinnliga motspelare som får nöja sig med att vara din flickvän, fru, eller älskarinna.

Om bloggen

Det är vi som är Genusfolket. Sidan lanserades hösten 2012 med Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Kawa Zolfagary. Efter någon månad lyckades vi rekrytera My Vingren till redaktionen. Sakta men säkert växte läsarskaran. En större sida kräver också fler som kan bidra, så vi rekryterade Nikita Feiz och Judith Kiros. I augusti 2013 blev Genusfolket en del av Politism. Hösten 2014 tillkom skribenterna Tanvir Mansur och Julia Cagan. I dag skriver Gustav Almestad, Hanna Gustafsson, Nikita Feiz, Tanvir Mansur och Julia Cagan för Genusfolket.

  • Gustav Almestad
  • Hanna Gustafsson
  • Nikita Feiz
  • Julia Cagan
  • Tanvir Mansur

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler