Stäng
blog-header
april 21, 2013
Hanna Gustafsson, bloggare
Ur SVT Debatt 18/4 Foto: Ur SVT Debatt 18/4

Definitionen av makt – nakna kvinnor och avklädda män

Jag ser på SVT Debatt om det där danska naken-programmet som alla pratat om (och som även Genusfolket nämnt tidigare). Noterar att många i studion, och i andra diskussioner om programmet, slår fast att ”den nakna, tysta kvinnan är ju faktiskt den som har den EGENTLIGA makten”. Japp. Det är den nakna kvinnan i programmet som ”äger” golvet och männen som framstår som nakna och osäkra, kommer man fram till i Debatt.

Argumentet om vem som har den ”egentliga” makten är ett argument som man som feminist ofta får höra, särskilt när man försöker väcka en diskussion om samhällets maktfördelning. Dagligen får vi höra om denna enorma makt vi kvinnor utövar varje gång vi får män att titta på, åtrå och kommentera våra kroppar.

Lyssna nu: Det är inte definitionen av makt.

Inlägg, artiklar, hela böcker har spunnits runt teorin kring hur kvinnor genom sin ”sexuella makt” över män nog ändå är de som innehar den verkliga samhällsmakten. Mest tycks detta gå ut på att kvinnor genom denna makt kan manipulera män att betala deras drinkar, betala pengar för att se dem strippa på scen, eller, i vad som anses vara den ultimata kvinnliga makten, att gifta sig rikt! Vi hör manliga skådespelare förklara orättvisan i att kvinnor har större möjlighet än män att ligga sig till filmroller. Vi har sett försök att få kvinnor som har för ”utmanande” kläder på sig på jobbet att ses som sexuella trakasserier mot män, d v s kvinnors klädval som en ”kvinnlig motsvarighet” till att tafsa på någon mot deras vilja.

Själv skulle jag säga att den ”kvinnliga motsvarigheten” till att tafsa på någon på jobbet är att, ni vet, tafsa på någon på jobbet. Men vad vet jag?

För antifeminister har det alltid varit viktigt att räkna in kvinnors ”sexuella makt” i debatten och att arbeta ut en förklaring till hur den kan jämföras och göras jämförbar med den typ av samhällsmakt förknippad med män och mansdominans.

Men varför så invecklat? Istället för alla teorier om ”kvinnlig makt” och hur den kan jämföras med ”manlig makt” så skulle vi kunna göra det mycket enklare för oss. Bland feminister går diskussionen istället så här:

Den kvinnliga motsvarigheten till männens ekonomiska makt är inte ”sexuell makt”. Den kvinnliga motsvarigheten till männens ekonomiska makt är ekonomisk makt.

Den kvinnliga motsvarigheten till männens dominans på samhällets maktpositioner är inte ”erotiskt kapital”. Den kvinnliga motsvarigheten till samhällets maktpositioner är maktpositioner.

Den kvinnliga motsvarigheten till politisk makt är inte ”relationsmakt”. Den kvinnliga motsvarigheten till politisk makt är politisk makt.

Om detta känns orättvist kan man iallafall glädja sig åt att även snygga män enligt studier tycks ha ett visst ”erotiskt kapital.” Och om relationsmakten och makten över hemmet verkligen känns som den mest ultimata makten av alla, ja, då kan jag meddela att feminismen är ert absolut säkraste kort för att se till att även männen får sin del av denna.

 

Om bloggen

Det är vi som är Genusfolket. Sidan lanserades hösten 2012 med Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Kawa Zolfagary. Efter någon månad lyckades vi rekrytera My Vingren till redaktionen. Sakta men säkert växte läsarskaran. En större sida kräver också fler som kan bidra, så vi rekryterade Nikita Feiz och Judith Kiros. I augusti 2013 blev Genusfolket en del av Politism. Hösten 2014 tillkom skribenterna Tanvir Mansur och Julia Cagan. I dag skriver Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Tanvir Mansur för Genusfolket.

  • Gustav Almestad
  • Hanna Gustafsson
  • Nikita Feiz
  • Tanvir Mansur

Sök på Politism.se