Stäng
blog-header
september 25, 2013
Gustav Almestad, bloggare
Ett godkänt ideal är också ett ideal. Här Åhléns hyllade skyltdocka. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Ansvarslös kampanj mot ätstörningar

Häromdagen uppmärksammades en reklamkampanj för en nystartad klädbutik, redan då med mångas misstankar om att det hela bara var en PR-bluff. Onlinebutiken ”Miss Skinny” skulle enligt uppgift rikta sig till uteslutande smala kunder med så kallad ”size zero”, och fick på en gång kritik för att uppmuntra till ätstörningar med sin aggressiva ton. Mycket riktigt avslöjades kampanjen idag som bara en bluff, i motsatt syfte: att uppmärksamma ”åt vilket håll utvecklingen går” angående skönhetsideal och ätstörningar.

Så ansvarslöst att man baxnar.

Bakom kampanjen finns föreningen Frisk & Fri och reklambyrån Shout. Trots föreningens 30-åriga erfarenhet verkar dock ingen inblandad ha den minsta insikt om de skadliga triggers som de använt i den fejkade kampanjen. Vad tror de egentligen att det spelar för roll om budskapet visat sig vara på låtsas, när de redan viftat det i ansiktet på människor som kan ha allvarliga ätstörningar. När de ytterligare bidragit till hetsen och kroppsfixeringen för alla, och där avslöjandet i många fall inte ens lär nå alla som fejkreklamen nått. Resultatet är inte bättre än en mellanstadiemobbare som säger åt dig att fan vad tjock du är!, för att sedan tillägga att hen bara skämtade.

”Vi lever i ett ätstört samhälle […] Varje dag blir vi tillsagda hur vi ska se ut” menar man i kampanjvideon. Förvisso. Men om man nu insett att en stor del av själva problemet är ständiga budskap att vi inte duger som haglar över oss, då finns inget skäl att själv bidra till dessa – att till och med spetsa till dem – oavsett syfte. Den populära sysslan att leta extrema syndabockar för såväl ideal som ätstörningar är i sig problematisk. Att sätta en lägsta acceptabel BMI ”normalkroppar” och sen bara jaga skurkar i modellbranschen gör inte vårt samhälle mindre fixerat vid den perfekta kroppen.

Om bloggen

Det är vi som är Genusfolket. Sidan lanserades hösten 2012 med Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Kawa Zolfagary. Efter någon månad lyckades vi rekrytera My Vingren till redaktionen. Sakta men säkert växte läsarskaran. En större sida kräver också fler som kan bidra, så vi rekryterade Nikita Feiz och Judith Kiros. I augusti 2013 blev Genusfolket en del av Politism. Hösten 2014 tillkom skribenterna Tanvir Mansur och Julia Cagan. I dag skriver Gustav Almestad, Hanna Gustafsson och Tanvir Mansur för Genusfolket.

  • Gustav Almestad
  • Hanna Gustafsson
  • Nikita Feiz
  • Tanvir Mansur

Sök på Politism.se