Stäng
blog-header
januari 14, 2016
Zlatan Ramic, bloggare
Foto: Matthew Mead/AP/TT

Veganens proteindilemma

De som känner mig sedan barnsben vet att hela mitt liv har varit en ständig kamp mot övervikt samtidigt som jag har försökt att bygga muskler på gym i ett taffligt försök att se ut som mina barndomsidoler.

Jag har testat det mesta eftersom jag har haft svårt att hålla vikten nere. Det har mer eller mindre alltid slutat med att svälta mig själv för att bli smalare. Allt från LCHF till periodisk fasta och det sista jag gjorde innan jag tog klivet att bli vegan var att bara räkna enskilda näringsämnen.

Jag minns fortfarande mina siffror, som en fånge eller mitt serienummer på min AK i försvaret. 220 gram protein. 140 gram kolhydrat. 50 gram fett. Jag tänker inte gå in på hur det blev en ätstörning riktigt än men jag tror att de flesta ser att en normal människa inte gör på det sättet.

När jag blev vegan blev proteinintaget genast ett stort problem eftersom jag fortsatte med mina magiska siffror. Jag lyckades hålla dem en vecka innan jag gav upp eftersom mängden mat jag blev tvungen att äta var näst intill omöjlig. Och mängden fiber. Ja…

Jag fick se över min strategi i stället och dra ner på proteinet, eftersom det helt enkelt inte var hållbart att gå omkring proppmätt konstant. Jag ersatte i stället de kalorierna med frukt och kolhydrater generellt och kände något annat hända i kroppen. Färgerna kom tillbaka, jag blev pigg och lyckades ta mig igenom en hel dag utan att hata livet.

Men kolhydrater är ju fienden – har jag gått och intalat mig själv hela tiden.

Det är just här jag skulle vilja säga att prick alla, varenda jävel har fel. Kolhydrater är vad som krävs för att man ska orka med att leva och jag vågar påstå att det är tack vare kolhydrater jag lyckats kliva av antidepressiva.

Protein är lustigt nog en het potatis nuförtiden, det säljs som något magiskt träningselixir för alla mediokra fitnessfantaster och weekend warriors världen över. Men nu är det dags att punktera proteinmyten en gång för alla känner jag.

En av de första grejerna man får höra som vegan, speciellt om man tränar, är att det måste vara extremt svårt att få i sig protein. Så jag tänka jämföra vissa livsmedel rangordnade i proteindensitet per 100 gram livsmedel:

Nötfärs 10%: 20g/100g

Kycklingbröst: 23g/100g

Tonfisk i vatten: 25g/100g

Röda linser: 24g/100g

Sojabönor: 34g/100g

Seitan: 75g/100g

Protein må vara livets byggstenar, men kolhydrater är bränslet och utan det så kommer man ingenstans.

Om bloggen

Den Gröna Milen är en berättelse om vår, Hasan och Zlatan Ramics, resa i tillvaron som vegetarianer och veganer.
En berättelse kantad av politik, identitet, medvetenhet, träning och riktigt riktigt god mat.
Här skriver vi om vår vardag utan djurprodukter. Utan att predika med den nyfrälstes iver, men med avsikten att visa att det inte är så svårt, att det är helt rätt för alla inblandade – och framför allt väldigt gott.

  • Hasan Ramic
  • Zlatan Ramic

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se